مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

دردی که از شانه چپ شروع می‌شود و تا پایین بازو کشیده می‌شود یکی از علایم قابل توجه حمله قلبی است. این مقاله اطلاعات دقیق در مورد ماهیت و نوع درد بازو که به دلیل حمله قلبی است را فراهم می‌کند.
آیا می‌دانید که خستگی، فرسودگی، احساس سرما و رطوبت، تعریق بیش از حد، تهوع، استفراغ، تپش قلب، احساس ضعف، مشکلات تنفسی و ...می‌توانند از علایم حمله قلبی محسوب شوند.؟
یک تصور غلط در جهان وجود دارد که تنها نشانه حمله قلبی درد قفسه سینه است. همانطور که گفته شد، بسیاری از علایم دیگر هم مشاهده می‌شود. درد بازو یکی از علایم کلاسیک حمله قلبی است. در موارد دیگر، این درد می‌تواند به دلایل مختلف مثل فشار عضلانی، کشش عضلات یا آسیب ایجاد شود. اما اگر با علایم فوق همراه باشد می‌تواند به معنای آن باشد که شخص دچار حمله قلبی شده است. اجازه دهید بیشتر در مورد آن بدانیم.
درد قفسه سینه، درد بازو که به شانه، فک و پشت کشیده می‌شود و باعث مشکلات تنفسی و ... می‌شود از علایم اولیه حمله قلبی است. درد از قفسه سینه آغاز می‌شود و به سمت بازوها، گردن و حتی به پشت کشیده می‌شود. لازم به ذکر است که درد بازوی چپ با حمله قلبی همراه است. دلیلش چیست؟ به این علت است که در طول حمله قلبی درد از قفسه سینه چپ شروع می‌شود و سپس به سمت شانه می‌رود و با شریان بازوها پایین می‌آید.
گاهی اوقات ممکن است که شخصی فقط درد بازو تجربه کند و اصلا دردی در ناحیه قفسه سینه نداشته باشد. علایم کلاسیک فوق معمولا در مردان مشاهده می‌شود. زنان به طور کلی علایم دیگری مانند، خستگی، فرسودگی، اضطراب، سوزش معده، ضربان غیرطبیعی، تعریق بیش ازحد و ... را هم تجربه کنند. برخی زنان ممکن است اصلا درد قفسه سینه را تجربه نکنند ولی قطعا درد بازو و شانه را خواهند داشت.
نوع درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگرچه درد بازوی چپ با حمله قلبی ارتباط دارد ولی فقط محدود به آن نمی‌شود. درد را می‌توان در هر دو بازو تجربه کرد. بنابراین، اگر درد ناگهانی یا درد بازوی چپ غیرقابل توصیف دارید با دکتر مشورت کنید حتی اگر علایم دیگر مشاهده شود یا نشود. به کمک آزمایشات خاصی دکتر به راحتی می‌تواند مشکل قلبی را تشخیص دهد.

در درجه اول تماس با اورژانس اولین چیزی است که اگر شما یا یکی از اعضای خانواده علایم مذکور را تجربه می‌کنید باید انجام دهید.
اگر خدمات اورژانس در دسترس نیست، فرد را سریعا به یک بیمارستان منتقل کنید. با‌این‌حال، شما خودتان اگر دچار حمله قلبی شده‌اید نباید رانندگی کنید.
شما باید فرد را به آرامش دعوت کنید و مطمئن شوید که شخص تا رسیدن آمبولانس تنفس طبیعی دارد.
بسیاری از مردم نشانه‌های دیگر حمله قلبی را نادیده می‌گیرند یا اشتباه برداشت می‌کنند. از‌این‌رو، در مراحل اولیه تشخیص داده نمی‌شود.
توصیه می‌شود اگر بدون دلیل از علایم و نشانه‌ها رنج می‌برید با پزشک مشورت کنید. این توصیه شامل افراد مسن و جوان، لاغر و چاق، و حتی افرادی که سالم به نظر می‌رسند نیز می‌شود.
همچنین قابل ذکر است که درد بازو فقط به حمله قلبی محدود نمی‌شود. این درد می‌تواند اثر جانبی مصرف برخی داروها باشد. گاهی اوقات، استرس زیاد، آسیب و حملات وحشتناک می‌توانند منجر به درد بازو شوند. بهتر است به علایم دیگر نیز توجه داشته باشید تا علت تشخیص داده شود و بلافاصله درمان شود.
به عنوان نکته پایانی، ما می‌توانیم با گفتن یک جمله مطالب بالا را خلاصه کنیم. درد بازو می‌تواند از علایم حمله قلبی باشد بنابراین نباید نادیده گرفته شود. بهتر است که به یک پزشک متخصص در اسرع وقت مراجعه کنید. مراقب باشید!